El tema tractat
en aquesta entrada és l’alfabetització i
l’alfabetització multimodal, proposat pels professors Gunther Krees i Carey
Jewitt, de l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres al 2003. L’Alfabetització és la capacitat
d’ensenyar o instruir persones de manera que aquestes aprenguin a parlar,
escriure i comunicar-se. Quan les persones ens comuniquem, fem servir diferents
sistemes, com ara llegar, escriure, escoltar, parlar i visualitzar. De vegades
fem servir més d’un sistema a la vegada, combinant paraules i imatges, ja sigui
en un llibre, en vídeos, en imatges, etc. Aquests textos que creem mitjançant
diferents sistemes a la vegada s’anomenen multimodals.
L’Alfabetització multimodal és la capacitat de comprendre diferents tipus de
representacions del coneixement i el seu significat, com ara anuncis,
pel·lícules, cartells, etc. L’enfocament multimodal pretén que els textos
(orals, escrits o visuals) compleixin una sèrie de propòsits i organitzin les
idees dels mateixos. Aquest enfocament sistèmic pedagog ajuda a que els
estudiants desenvolupin un pensament crític i habilitats d’anàlisi del discurs.
Es tracta d’una extensió de l’ensenyament dels missatges i dels diferents
mitjans de comunicació.
La multimodalitat textual estableix la
necessitat i el metallenguatge per desenvolupar l’alfabetització multimodal en
l’educació. Aquesta té com objectiu desenvolupar els estudiants en lectors
exigents i coneixedors dels productors de textos multimodals per cridar l’atenció
sobre els diversos recursos dels textos i les formes en què les opcions
treballen juntes per assolir els objectius de comunicació desitjats. Els
estudiants aprenen les diferents opcions de sistemes disponibles en el
llenguatge i les imatges a través de xarxes. Finalment, expressen els seus
punts de vista i debaten ideologies mitjançant la identificació de les
estratègies utilitzades per atraure el lector. Podríem dir que el que és pretén
amb l’alfabetització multimodal és que qualsevol persona, en aquest cas els
estudiants, sàpiguen interpretar qualsevol tipus de text i, a partir d’aquesta
interpretació, creï arguments sòlids i faci crítiques constructives.